torstai 14. tammikuuta 2021

Oma käyntikortti-johtopäätökset

 Letterpress

Kohopainotekniikka

Tekstin painopinta tehdään joko metallisista irtokirjakkeista käsin latomalla tai latomakoneella, joka luo tekstin riveinä. Kuvat tehdään kuvalaattoina syövyttämällä tai kaivertamalla.

Foliopaino

foliointi on painotekniikka, jossa metallinhohtoista tai muun väristä pintaa siirretään paperi- tai kartonkipinnan päälle. Yleisesti foliopainolla tarkoitetaan kullan- tai hopeanväristä painatusta esimerkiksi folioiduille käyntikorteille tai muille painotuotteille

Päätteetön fontti

Groteski


päätteellinen fontti


Päätteellinen fontti

Antikva

päätteellinen fontti



Kalligrafia fontti

käsialaa jäljittelevä, esimerkiksi kaunokirjoitus 

esimerkkejä fontista



Kontrallisuus

vastakohta ja jyrkkä erilaisuus
televisiokuvan tai muun kuvan kontrastia eli sävykkyyttä
kontrasti-ilmiötä eli havaitun seikan voimistumista, kun sen rinnalla esiintyy vastakkainen seikka. Esimerkiksi vastavärien värikontrasti

Paperilaadut

Paperilaatuja on monia erilaisia ja se riippuu painotalosta mitä paperilaatuja on tarjolla.

Mitä painavempi paperi on m² kohden, sitä paksumpi ja kestävämpi se on

Paperin pintamateriaaliin on myös olemassa erilaisia vaihtoehtoja


1. Vaaka ja pysty asettelu käyntikortissa

Vaaka-asettelu on toimiva jos korttiin tulee pitkää tai isoa tekstiä. Jos korttiin halutaan pitkää kuviota tai viivaa.

Pystyasettelu on hyvä jos kortti halutaan pitää minimalistisena tai siihen halutaan isompi kuvio eikä haluta pitkää tai paksua tekstiä.

2. Mittasuhteet

Tyypillinen koko käyntikortille on 90mm x 50mm, mutta yhä useampi käyttää kokoa 86mm x 54mm sillä se on pankkikortin koko ja näin ollen mahtuu paremmpin lompakkoon.

muita korttien kokoja ovat esimerkiksi:
  • foldover kortti 82,5mm x 101,6mm
  • pieni käyntikortti 25,4mm x 88,9mm
  • neliö 63,5mm x 63,5mm
3. Marginaalit

Jos kortissa on jokin kuvio, saatttaa olla ettei kortissa ole reunoilla marginaalia
Jos marginaalit kuitenkin halutaan, ne tehdään usein paksulla tai värikkäällä viivalla
Marginaalilla jätetään reunoille tyhjää tilaa ennenkuin graafinen aineisto tai teksti alkaa

4. Tyhjän tilan käyttö

Jos kortti halutaan pitää yksinkertaisena ja minimalistisena, siinä on paljon tyhjää tilaa.

Tyhjä tila voidaan täyttää graafisella elementillä tai tekstillä tai vaikkapa kuvalla

5. Tekstin linjaus ja asettelu

Tekstin linjaus vaikuttaa myös paljon tunnelmaan. 

Se mitä muuta käyntikortissa on samalla puolella, vaikuttaa myös paljon siihen miten teksti kannattaa linjata
oikeallelinjattu teksti

vasemmalle linjattu teksti


keskitetty teksti



6. Fonttien valinnat

Fonttien valinta vaikuttaa paljon tunnelmaan ja fiilikseen joka kortilla halutaan tuoda. Päätteettömät fontit ovat enemmän maskuliinisia ja sopivat ehkä enemmän rakennusfirmoihin, kuntosalille, toimistoille. Päätteelliset fontit sopivat naisellisempiin käyntikortteihin, eli vaikkapa kauneuteen liittyvä, kukkakauppa tai jos kortissa on jotakin kuvia, vaikka kukkia tai sydämmiä

7. Fonttien korostukset

Fonttien kokoeroilla voidaan vaikuttaa paljon siihen, Isommat ja paksummat tekstit kiinnittävät paremmin huomiota joten tärkein teksti kannattaa tehdä isommalla.

Pienemmät ja "turhemmat" tekstit voidaan laittaa pienemmällä ja ohuemmalla fontilla.
Tummat värit toimivat tärkeässä tekstissä paremmin kuin vaaleat värit. Vaalea väri hukkuu pohjaan jos pohja ei ole tarpeeksi tumma.

8. Kaksipuoleisuus

etupuolelle käyntikorttiin tulee usein yrityksen tai henkilön nimi, sekä logo jos yrityksellä sellainen on. Tämän lisäksi etupuolelle voi laittaa jonkin graafisen elementin

Takapuolelle taas tulee yrityksen muut tiedot: puhelinnumero, s-posti, osoite, mahdolliset nettisivut ja muut somekanavat. Myös takapuolelle voi laittaa graafista materiaalia

9. Värivalinnat

Kortissa voi käyttää monenlaisia väriyhdistelmiä, oman maun mukaan. Pitää kuitenkin miettiä että värit sopivat yhteen.

Erilaisia väriyhdistelmiä voi olla vaikkapa tumma, vaalea, värikäs, monivärinen, murrettu, puhdas, kylmä, lämmin.

Näitä voi olla esimerkiksi musta ja valkoinen, valkoinen ja beigen sävyt, valkoinen ja jokin tehosteväri, musta ja jokin tehosteväri, värikäs, eli montaa eri väriä hillitysti käytettynä

10. Värien pinta-alasuhteet

Päävärinä usein käyntikorteissa toimii jokin neutraali väri, musta, valkoinen, beige tai jokin väri haaleana, haalean sininen, haalean liila, haalean vaaleanpunainen

Tehosteväriä käytetään esimerkiksi reunoissa tai muissa kuvioissa, tekstissä, yksityiskohdissa, ja niissä kohdissa johon halutaan että huomio kiinnittyy

11. Värien kontrastisuus

Erottuuko teksti hyvin pohjasta. Teksti ei saa olla huonosti erottuva, muuten ihminen ei pysty lukemaan tekstiä. Kun teksti erottuu hyvin, ihmisen on helppo lukea teksti ja myös huononäköisempi saa tekstistä paremmin selvää.

Tumma pohja ja tumma teksti on huono yhdistelmä niinkuin myös vaalea pohja ja vaaalea teksti

Taustan olisi hyvä olla väritykseltään mahdollisimman tasainen niin teksti erottuu parhaiten.

esimerkkejä kontrastista tekstissä



12. Elementit ja niiden muotokieli / väripinnoissa

Korttiin voi tehdä minkäkuvioisen elementin vaan, mutta esimerkkejä on esimerkiksi kaareva, diagonaalinen, nouseva/laskeva, palkki/vaaka ala-reuna, kaareva/vapaamuotoinen

Näiden lisäksi on tietysti kaikki pyöreät ja monikulmioiset kuviot sekä kaikki muut erilaiset erikoisemmat kuviot

Elementeillä voit viedä tyhjää tilaa pois ja rajata aluieta erilleen.

esimerkki elementistä

esimerkki elementistä

esimerkki elementistä


13. Elementit ja kuviot / koristeina / detaljeina



14. Elementit / kuviot

Kuvioitakin voi tehdä monenlaisia ja saada pinnan näyttämään erilaiselta. Tekniikkoina voit käyttää esimerkiksi akvarellia, viivapiirrosta, repimistä, valo kuvaa tai leimasinta

15. Symbolit ja iconit 

Symboleita löytyy monia erilaisia mutta mitä nyt yleisesti käytetään niin ?, !, :) ...

Iconeita on nykypäivänä ihan mitä vain. Se on pieni ja usein yksinkertainen graafinen kuva 

iconeita käytetään esimerkiksi sovellusten logoissa ja paikkamerkeissä

16. Erikoismenetelmät
Foliopainatus- foliointi on painotekniikka, jossa metallinhohtoista tai muun väristä pintaa siirretään paperi- tai kartonkipinnan päälle. Yleisesti foliopainolla tarkoitetaan kullan- tai hopeanväristä painatusta esimerkiksi folioiduille käyntikorteille tai muille painotuotteille

Letterpress- Tekstin painopinta tehdään joko metallisista irtokirjakkeista käsin latomalla tai latomakoneella, joka luo tekstin riveinä. Kuvat tehdään kuvalaattoina syövyttämällä tai kaivertamalla.

Muotoon leikkaamisella voidaan tarkoittaa esimerkiksi kulmien pyöristämistä tai muodon muuttamista, kulmien terävöittäminen


17.Materiaali

Materiaaleina käyntikortissa voidaan käyttää montaa erilaista, riippuen tietty painotalosta ja budjetista. Materiaalivaihtoehtoina voi olla esimerkiksi pintoina matta, kiiltävä, rösöpintainen, läpinäkyvä, paperi, puu, metalli, muovi, tekstiili

18. Tunnelma / fiilis / yleisvaikutelma

Käyntikortilla voidaan tuoda monenlaista tunnelmaa. Riippuen tietenkin yrityksestä ja siitä suuntaako se enemmän naiselliseen vai maskuliiniseen, tunnelma voidaan luoda eri tavoilla. 

Tunnelmia voi olla esimerkiksi ylellinen, arkinen, naisellinen, maskuliininen, romanttinen, minimalistinen, hienostunut, rento, asiallinen, rohkea, vauhdikas, trendikäs, urheilullinen


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Työpaikan esittely