maanantai 28. helmikuuta 2022

Oppisopimuksella Design Hillissä- Asiakaspalvelun ja myyntityön toteuttaminen

 Aloitin oppisopimuksella Design Hillissä 1.9.2021


Mikä on Design Hill?

"Tavoitteenamme on ilahduttaa ja inspiroida asiakkaitamme. Meille on tärkeää, että lähdet meiltä hymyissä suin ja tulet taas pian uudelleen."

Design Hill on moottoritien varrella Halikossa sijaitseva lifestyle brändien ja skandinaavista linjaa edustavien ulkomaisten laatumerkkien sekä kosmetiikka ja hiustuote kauppa. Design Hillistä löytyy myös suuri askarteluosasto sekä nykyään myös Petri`s Chocolaten ja  Brinkhallsin omat myymälät kahvilan lisäksi.


Päivittäiset työtehtävät?

Päivittäisiin työtehtäviin kuuluu oman osaston siivoaminen tarpeen mukaan, tavaroiden järestely, esillepanojen teko, kuorman vastaanotto, kassalla olo ja asiakkaiden palveleminen sekä somen seuranta (päivitykset, kommentit, viestit...)

.


Asiakaspalvelu ja sen tärkeys

  • Asiakasta palvellaan aina parhaan mukaan
  • asiakaspalvelu pyritään saamaan myymälästä kassalle asti. Esimerkki: Asiakas tulee etsimään jotakin tiettyä tuotetta ja tarvitsee apua. Menemme yhdessä asiakkaan kanssa katsomaan missä tuote on, riippuen tilanteesta, autetaan tuotteen kantaminen kassalle, asiakkaan palvelu kassalla

Myyntityö

  • Myyntityöhön pitää suhtautua posiitivisesti, avoimesti ja valmiina auttamaan. Tulee osata kohdata vieras ihminen ja osata palvella häntä parhaalla mahdollisella tavalla. Jos eteen tulee tilanne, kun ei itse osaa vastata asiakkaan kysymykseen, voin kysyä apua joltain muulta työntekijältä kenen alueeseen kysymys mahdollisesti kuuluu ja johon hän osaa vastata asiakkaalle laajemmin.  Pitää myös tottua kieltäviin vastauksiin ja takaiskuihin, joita välillä saattaa tulla ja hyväksyä niiden kuuluvan osaksi työtä, eikä lannistua yhdestä huonommasta tapauksesta. 


Avoimien kysymysten esittäminen asiakkaalle. Kuinka pitää keskustelu yllä?

Keskustelu asiakkaiden kanssa on osoittautunut helpoksi ja suurimmaksi osaksi myös tulee jo luonnostaan. Asiakkaiden kanssa tulee usein juteltua myös ihan niitä näitä eikä pelkästään "sitä pakollista asiakaspalvelua", jota suurin osa asiakkaista olettaa vain saavansa. Kuunnellaan asiakkaan toiveita, ehdotetaan ideoita, esitellään uutuuksia. Korona-aikaan sosiaaliset kontaktit ja julkisilla paikoilla käynti on voinut vähentyä joillakin ihmisillä melkeimpä nollaan. Siksi haluan ainakin omalta osaltani osoittaa asiakkaalle, että hän on tervetullut ja tehdä hänelle meillä käymisestä mieluista.

Kuvaile asiakaspalvelutilanteita ja kuinka keskustelu niissä eteni?

  1. Asiakas tuli etsimään tyttärelleen 50-vuotis lahjaa ja kysyi minulta apua lahjan miettimiseen. Hänellä ei ollut mielessään mitään ideoita lahjan suhteen, joten aloimme ensin yhdessä miettimään mitä se voisi olla (astioita, vaatetta, petivaatteita, puutuotteita, koruja...) Päädyimme asiakkaan kanssa Iittalan Taika-sarjan tuotteisiin, josta asiakas valitsi tuotteet. Autoin kantamaan tuotteet asiakkaalle kassalle ja rahastin tuotteet häneltä, jonka jälkeen myös paketoin tuotteet kauniiseen sellofaani pakettiin.
  2. Menin auttamaan asiakasta kankaan leikkuuseen ja leikkaamaan hänelle kankaasta palasen. Leikatessa kuitenkin asiakas halusi minulta mielipiteen, mitkä muut kankaat olisivat ajattomia ja sopisivat hänen astioihinsa. Kävimme kangasvalikoimaa läpi ja päädyimme muutamaan vaaleaan puuvillakankaaseen sekä yhteen akryylipäälystettyyn kankaaseen ja lopuksi etsimme vielä sopivat servetit pöytäliinoihin. Kannoin tuotteet asiakkaalle kassalle, palvelin hänet ja autoin kantamaan tuotteet myös hänen autolleen.
  3. Tuotteita olen itse saanut myytyä omalla suosittelullani esimerkiksi some julkaisujen kautta (gratha-laukut, lumenen tuotteet, Finlayson alennukset)
  4. Asiakas tuli meille etsimään uutta asiastoa itselleen. Mielessä ei ollut mitään tiettyä astiastoa mutta ideoita jonkun verran. Mittailimme, listasimme ylös tarpeet, määrät, eri muotiset ja korkuiset astiat, tarjoiluastiat, jotka sopisivat kattaukseen, hinnat, juomalasit. Asiakas lähti ilman ostoksia, mutta paperi täynnä tietoa eri mallistoista ja astioista ja lupasi ehdottomasti päätöksen tehtyään tulla tekemään hankintansa juuri meille.


Esittele rakentamiasi esillepanoja ja hyllytyksiä. Keskeisimmät säännöt ja ohjeet niissä 


Esillepanojen säännöt ja ohjeet riippuvat siitä, mikä alue on kyseessä. Esimerkiksi Marimekko, Finlayson, Lumene yms. ovat tarkkoja mikä tuote on fokuksessa illäkin viikolla. Myymälämme omat keskipöydät ja muut hyllyt sekä esillepanopöydät ovat vapaampia esillepanojen suhteen ja silloin pitää enemmän miettiä sitä mitkä tuotteet menevät juuri nyt ja mitkä ovat houkuttelevia, mikä sopii sen ajan teemaan ja mitkä ovat uutuuksia .











Kuinka teen lisämyyntiä?

Lisämyyntiä voi tehdä monella tavalla:

  • ehdottamalla asiakkaalle jonkun tuotteen sopivan siihen
  • pl + tl
  • suosittelemalla uutuuksia
  • alennukset
  • lahjapakkauksen teko
 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Työpaikan esittely